Старі борги за електрику
«Я придбала квартиру. А за тиждень мені відключили світло. В енергопостачальній організації пояснили, що це сталося через велику заборгованість за попередні періоди, хоча продавець квартири показувала мені платіжки про те, що сплачувала за електрику. Тепер я змушена погасити борг продавця. Як пояснили в МРЕМ, допоки цього не зроблю, електрику мені не підключать. Як компроміс запропонували підписати з ними договір, де вказати визнання мною попередньої суми заборгованості та обов’язок її сплатити частинами протягом року. Що мені робити? Мар’яна, Ужгород»
Вимоги енергопостачальної організації є незаконними, оскільки боргові зобов’язання – це зобов’язання, взяті на себе попереднім власником, адже саме він підписував договір. Ви такий документ не укладали, тому цей борг сплачувати не повинні. Порядок надання електроенергії населенню визначається Правилами користування електричною енергією для населення, затвердженими Постановою КМУ. Ними передбачено, що у випадку втрати статусу споживача, споживач зобов’язується попередити енергопостачальника про це шляхом подання заяви про настання цих обставин та з вимогою про припинення раніше укладеного договору. Якщо попередній власник цього не зробив, то це порушення договірних правовідносин ним, а не вами. За наявності боргу енергопостачальник повинен подати претензію про сплату підписанту договору, а не вам. У випадку непогашення ним боргу організація може стягнути з нього борг через суд.
На практиці енергопостачальна організація, користуючись своїм монопольним становищем, фактично покладає обов’язок сплати боргу на «ваші плечі», що не відповідає вимогам закону щодо умов виконання зобов’язання та оцінюється як зловживання своїм монопольним становищем шляхом нав’язування вам дискримінаційних умов у відносинах. В ідеалі організація має укласти з вами договір як із новим власником помешкання з визначенням нульового боргу або розміру фактичних енерговитрат, які ви спожили з моменту набуття права власності на квартиру до моменту укладення договору, згідно з показниками електролічильника та відкрити за вами новий особовий рахунок. Однак поки ви «шукатимете правди» в контролюючих органах чи суді, то «сидітиме без світла», що вкрай невигідно й незручно. Саме ця умова й «примушує» сплатити борги за попереднього власника. Такі зловживання мають масовий характер.
Проте ситуація може вирішитися на вашу користь, якщо ви почнете негайно скаржитися до обласного керівництва організації, до Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної й теплової енергії, яка є в кожному обласному центрі, до Антимонопольного комітету та подасте позов до суду. При правильному складанні скарг та позову, поданні заяви про забезпечення позову шляхом зобов’язання підключити вам світло шанси у вас немалі. Окрім того, за наявності певних обставин, що спричинили вам незручності та збитки, можна ставити питання про відшкодування з постачальника матеріальної та моральної шкоди.
Якщо ж ви все-таки пішли назустріч постачальнику й понесли необґрунтовані витрати, не слід опускати руки, адже є шанси встановити справедливість. Довівши всі обставини в суді, можна повернути собі зайво сплачені кошти та отримати відшкодування шкоди. Якщо ви підпишете договір із вказівкою боргових зобов’язань по «старому боргу» з визначенням терміну реструктуризації, то також можна визнати договір недійсним у цій частині та повернути вказані кошти, однак юридично процесуальних заходів для цього слід буде вжити значно більше. Варто звернутися до кваліфікованого юриста, з яким обрати прийнятний шлях, визначивши юридично важливі моменти подальших дій.
Віталій БУРИШИН
адвокат
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися