Напередодні другого туру у газетах Закарпаття публікують матеріали із ознаками чорного піару
У виданні «Карпатський об’єктив» матеріалів із ознаками джинси – не зафіксовано
Протягом квітня у друкованих виданнях Закарпаття розміщували статті, які містять ознаки джинси або чорного піару на адресу кандидатів на пост Президента України Володимира Зеленського та Петра Порошенка. Такі випадки ОПОРА зафіксувала шляхом моніторингу друкованих видань області.
До моніторингу увійшли 6 друкованих видань області – «Новини Закарпаття», «РІО», «Панорама», «Неділя», «Карпатський об’єктив» та газета «Ужгород». У виданнях «Карпатський об’єктив» та «Ужгород» матеріалів із ознаками джинси – не зафіксовано. У газеті «Новини Закарпаття» у квітні розмістили всього один матеріал, який містить політичну агітацію, однак текст промаркований як політична реклама.
Загалом у згаданих виданнях комунікаційниця ОПОРИ зафіксувала 20 матеріалів, у яких згадують про кандидатів на посаду Президента України, які вийшли до другого туру. 13 із них мають ознаки чорного піару на адресу кандидата Володимира Зеленського, 6 – із позитивними згадками про чинного Президента Петра Порошенка, 1 – зі згадками на користь Володимира Зеленського.
У випуску газети «Новини Закарпаття» від 13 квітня розміщено матеріал із заголовком «Геннадій Москаль: ми знову на виборах можемо наступити на одні й ті ж граблі». У тексті голова Закарпатської обласної адміністрації Геннадій Москаль закликає закарпатців вгамувати емоції, тверезо оцінити наслідки кожного «за» і «проти» й обов’язково прийти на вибори 21 квітня. Також у матеріалі наголошують на тому, що нинішні тенденції несуть ризик зміни досвідченого Президента і Верховного Головнокомандувача, яким є Петро Порошенко, на досвідченого актора. Відзначимо, ця публікація в газеті промаркована як політична реклама.
У числі газети «Неділя» від 12-18 квітня вийшла публікація під назвою «Путін його переграє за декілька ходів», у якій йдеться про те, що кандидат Володимир Зеленський немає необхідних знань і досвіду, аби стати Головнокомандувачем. «Артист досі не спромігся чітко окреслити свою позицію з ключових питань: членство України в НАТО і ЄС, війна на Донбасі та анексія Криму», – зазначають у матеріалі. Автор статті – Олексій Арестович. Текст не промаркований у газеті як політична агітація, однак містить ознаки чорного піару, оскільки у матеріалі інформація висвітлена однобоко у негативному контексті про кандидата, немає альтернативної точки зору.
Також у газеті «РІО» від 13 квітня опубліковані матеріали – «Путін проковтне Зеленського, як шоколадку «Рошен» – західна преса», «Чому майбутнє не можна виграти в лотерею», «Олігархи ведуть Зеленського до влади – якою буде їх Україна?», «СтопКомік: кар’єра Володимира З., яку не можна спинити», «Жириновський передумав не визнавати українські вибори і похвалив Зеленського». Усі вони містять ознаки чорного піару стосовно кандидата у Президенти Володимира Зеленського, адже інформація у цих статтях подана однобоко та без альтернативної думки, а негативні посили містяться вже у самому заголовку.
У випуску газети «Панорама» від 11 квітня є матеріал із заголовком «Зеленський: проти всього, за ніщо» у якому йдеться, що Україна може отримати недосвідченого й наївного українського Президента та головнокомандувача, якому безжалісний російський Президент виявиться не по зубах. Автор тексту – Тарас Кузьо. У цьому матеріалі також вбачаються ознаки чорного піару через однобоку позицію із негативними акцентами, яка у ньому висвітлена.
У виданні «РІО» від 13 квітня є матеріал про команду кандидата Володимира Зеленського та його програму на найближчі 5 років із заголовком «Команда Зе: ідеолог штабу Зеленського розповів, що фаворит президентських перегонів пропонує виборцям». Відзначимо, у тексті вказано, що він написаний за матеріалами Громадського телебачення.
Згідно із частинами 5 та 6 статті 63 Закону України «Про вибори Президента України», кандидат на пост Президента України має право за рахунок коштів свого виборчого фонду публікувати агітаційні матеріали в друкованих засобах масової інформації усіх форм власності. Агітаційні матеріали, зазначені у частині п’ятій цієї статті, публікуються на підставі угоди, що укладається між розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата на пост Президента України та редакцією друкованого засобу масової інформації. Без укладення угоди та надходження коштів на рахунок редакції друкованого засобу масової інформації публікація цих матеріалів забороняється.
У частині 10 статті 64 цього ж Закону йдеться, що політична реклама повинна бути відокремлена від інших матеріалів і означена як така.
Згідно частини 5 статті 64 Закону України «Про вибори Президента України», забороняється розповсюдження завідомо неправдивих відомостей про кандидата на пост Президента України. Засіб масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку кандидат вважає недостовірною, не пізніш як через три дні після дня оприлюднення, зобов’язаний надати кандидату можливість її спростувати.
Також цей Закон містить вимоги до публікації матеріалів спростування: текст повинен бути набраний таким самим шрифтом і розміщений під рубрикою «спростування» на тому ж місці шпальти в обсязі не меншому, ніж обсяг повідомлення, що спростовується. Також у Законі зазначено, що спростування має здійснюватися за рахунок засобу масової інформації.
Відповідно до частини 4 статті 58 цього ж Закону, кандидат на пост Президента України має право за рахунок коштів свого виборчого фонду публікувати агітаційні матеріали в друкованих засобах масової інформації усіх форм власності. Агітаційні матеріали публікуються на підставі угоди, що укладається між розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата на пост Президента України та редакцією друкованого засобу масової інформації. Без укладення угоди та надходження коштів на рахунок редакції друкованого засобу масової інформації публікація цих матеріалів забороняється.
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися