69932
13:43 27.112018

Операція «Небо»: чи має Закарпаття шанс на відродження повноцінного авіасполучення

Життя 8221

Історія відродження повітряної інфраструктури на Закарпатті може побити всі рекорди за кількістю нереалізованих проектів. Якщо Мукачівський аеропорт перестав функціонувати практично в унісон із завершенням радянської доби, то Ужгородський працював до останнього часу, але станом на 2018 рік перебуває в «сплячому режимі».

І це не дивно, адже робота летовища ускладнена суттєвою технічною особливістю, про яку говорять уже не один рік – повітряний простір, необхідний для повноцінного функціонування об’єкта, доводиться орендувати в сусідньої Словацької Республіки. Ще однією проблемою міжнародного аеропорту «Ужгород» є його розташування в межах міської забудови, а це, беззаперечно, серйозна перепона для подальшого розширення та розвитку.

Надія є

Щодо Мукачівського аеропорту в інформаційному просторі час від часу з’являються повідомлення про черговий інвестиційний проект, але далі справа не рухається. Попри це, нещодавно сталася знакова подія, яка має всі шанси відродити повітряну інфраструктуру області. Ідеться про заяву міністра інфраструктури Володимира Омеляна, оприлюднену 13 листопада на офіційному сайті очолюваного ним відомства. Вона стосувалася роботи аудиту Європейського агентства авіаційної безпеки, який вступив у фінальну фазу. Його позитивний результат дасть Україні можливість відновлення регулярних авіаперевезень Київ – Ужгород уже цього року.

Але це, судячи зі слів високопосадовця, короткотривала перспектива і в подальшому основним буде все-таки летовище в Мукачеві.

– Ми не розглядаємо аеропорт «Ужгород» як єдине рішення для Закарпаття. Я вірю, що ми знайдемо джерела фінансування для будівництва нового аеропорту в Мукачеві вже у 2019–2020 роках. Але маємо заповнити нішу вже зараз. Тому дуже важливими є ваша підтримка та розуміння в прийнятті рішення словацькою стороною. Вони рефері в цьому питанні, і все в їхніх руках. Ще раз хочу наголосити, що для нас надважливо мати тимчасовий аеропорт на декілька років, поки ми не побудуємо новий на Закарпатті. Ми досліджували весь регіон, і аеропорт у Мукачеві був обраний як найбільш вдалий, – підкреслив Володимир Омелян.

І справді, Мукачівський міжнародний аеропорт, з технічної точки зору, є більш перспективним для подальших інвестиції та має всі шанси стати повітряним хабом № 1 для Закарпаття, але все, як завжди, залежить від бажання на всіх рівнях та фінансових можливостей. Як військовий об’єкт авіабаза в Мукачеві перестала функціонувати ще в 1993-му. Не важко здогадатися, на що могли перетворити колись потужну військову базу 25 років простою. Сьогодні територія об’єкта охороняється Мукачівським міським комунальним підприємством «Мукачівський міжнародний аеропорт», але час робить своє, а люди неабияк допомагають довершити процес руйнування.

Подальші перспективи

Як свідчать дані Державної авіаційної служби України за січень – жовтень 2018 року, обсяги пасажирських перевезень українських авіакомпаній зросли порівняно з відповідним періодом минулого року на 18,6% та становили 10813,4 тис. осіб, у тому числі міжнародні – на 18,9% та становили 9900,7 тис. осіб.

Пасажиропотоки через аеропорти України збільшилися на 24,2% та становили 17470,5 тис. осіб, у тому числі в міжнародному сполученні – на 25,3% та становили 15624,2 тис. осіб.

Упродовж січня – жовтня 2018 року українські авіакомпанії виконали 85,5 тисяч комерційних рейсів (зростання порівняно з аналогічним періодом минулого року – на 8,5%), у тому числі міжнародних – 72,2 тисяч (зростання – на 8,2%).

За таких умов робота сучасного аеропорту на території Закарпаття має всі шанси не тільки додати комфорту для тих, хто любить швидко подорожувати, а й стати хорошою перспективою для інвестицій.

– Відновлення роботи аеропорту в Мукачеві позитивно вплине на інвестиційний клімат усього регіону. Одним із важливих напрямів розвитку міста та області є туризм. Цілком зрозуміло, що авіасполучення створить сприятливі умови для подальшого розширення цієї галузі, а унікальне географічне положення та близькість до кордонів із країнами – членами ЄС також є перспективою для подальшого успішного функціонування на території Мукачева унікального транспортного вузла з можливостями автомобільного, залізничного та повітряного сполучення, – зазначив у коментарі для видання «Карпатський об’єктив» радник мукачівського міського голови Владислав Микита.

Щодо мешканців міста, то тут не все так однозначно.

Пані Марія, яка проживає в селі Павшино неподалік від території Мукачівського аеропорту, хвилюється через зайвий шум від роботи двигунів, але водночас радіє, бо діти, які живуть у Німеччині, за необхідності зможуть швидко добратися додому.

– Коли тут ще були військові, то практично кожного дня проводилися польоти. Шум стояв неймовірний, а інколи, коли літаки пролітали низько, навіть посуд у шафі дзеленчав. Бували тоді й нічні вильоти – тільки заснеш, а вони починають польоти, – ділиться пані Марія.

Радіє проекту відновлення Анатолій – приватний підприємець, який тільки нещодавно розпочав свій бізнес неподалік району, де знаходиться аеропорт.

– Чим більше людей, тим краще для мене – адже це потенційні клієнти, а якщо все піде добре, то інфраструктура поряд тільки розвиватиметься і можна буде думати про розширення й нові напрями в бізнесі, – вважає чоловік.

Останнє слово за фінансами

Як би хотілося чи не хотілося закарпатцям мати доступ до повноцінного авіасполучення із сучасним сервісом, останнє слово завжди залишиться за фінансовою складовою. Візьметься за цей потрібний проект сама держава або довірить інвесторам – питання, на яке сьогодні ще важко дати чітку відповідь. Поки що всі сторони отримали хороший сигнал для початку дій, і це вже добрий початок, а час покаже, чи судилося цьому проекту бути втіленим у життя, чи, як і попереднім, так і залишитися хорошою ідеєю.

Станіслав ШУХ, фото з архіву автора

telega
Підписуйся на наш телеграм канал!

Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.

Підписатися
Слідкуйте за нами у соцмережах