Закарпатські школярі і чат-боти. Плюси і мінуси такої «дружби»
Колись діти навіть шпаргалки писали вручну, товаришували тільки з однокласниками, родичами та сусідами. Утім зараз, у епоху цифрових технологій, навіть контрольну можна списати з телефону, а друзі в учнів є практично в усіх куточках світу, навіть, виявляється їхні функції можуть використовувати боти. Навіть іноземну мову для переписки знати не обов’язково, бо є гугл-перекладач. Тож логічно, що всякі новинки у онлайн-форматі діти та молодь позитивно сприймають, одразу ж беруться вивчати і застосовувати на практиці. Це ж стосується і онлайн-ботів, штучного інтелекту, що генерує зображення та ChatGPT. Про останній і піде мова.

Чи бачать батьки загрозу дружби своїх чад із ШІ? Що кажуть самі учні і якої думки психологи? Про це – в матеріалі «Карпатського об’єктива».
Сидить у інтернеті – буде програмістом?
Декого з краян надмірне користування дітьми цифровими помічниками насторожує і дратує. Часом дорослі намагаються обмежити час доступу малечі до телефонів.
«Син сказав, що для чого твір із англійської самому писати, коли GPT за нього це краще зробить. Справді, оцінки в нього за чужу писанину гарні, але мене це почало непокоїти, бо він таким чином розучиться сам думати. Якщо піде справа й далі так, діти скоро таблицю множення знати не будуть, виростуть залежними від гаджетів і самі будуть неспроможні рішення приймати. Тому, на мою думку, нічого доброго в цих чатах немає. Дехто через них навіть роботу втратив, бо роботодавці реальних людей ботами почали замінювати. Мене це лякає. Невже наш світ котиться у прірву?» – розмірковує мукачівець Іван Фегер.
А ужгорожка Дарина Король іншої думки. Вона впевнена, що головне – у всьому шукати позитив, а те, що технології трансформуються – для дітей тільки на краще.
«У мене двоє синів. Старший – третьокурсник у Києві, молодший – восьмикласник у школі. Жодному з них ніколи не ставила паролів на телефони, не обмежувала час просиджування в мережі. Вадим вчиться на програміста, відмінник у виші. Впевнена, що дякуючи тому, що в дитинстві не ставила йому перепон в улюбленому занятті. Я ніколи не питала, чи вчиться він, чи грає в якусь гру. Єдине – навчила правильно планувати час і бути відповідальним. Сергій теж хоче реалізовувати себе у ІТ-сфері. Тому якщо дитина любить гаджети – не завжди погано. Можливо, просто хоче бути програмістом. І якщо чати типу GPT можуть бути корисними, то чому б ними не користуватися?!», – впевнена закарпатка.
Діти – за полегшення навчання
Андрій із Тячівщини зізнається, що GPT йому допомагає виконувати домашні завдання.
«Особливо ця опція є корисною, коли мова про якісь реферати, чи якісь творчі роботи. Як на мене, ChatGPT – дуже корисна річ. Користуюся ним уже декілька років. Наприклад, коли потрібно виконати якісь додаткові завдання з історії, літератури, іноземної, біології. Трохи змінюю тексти, бо деколи мова чату надто суха. І тут річ не в тому, що я буду менше знати, а домашніх завдань дуже багато і таким чином можна скоротити час на їхнє виконання», – впевнений школяр.
Ілля з Іршави взагалі GPT вважає своїм другом.
«Іноді просто хочеться поговорити з незнайомцем, із тим, хто не засудить, не розкаже іншим про те, що в мене на серці. Я про такі моменти, коли наболіло. І батькам теж не все можу сказати. Тож мій «Петя», так його називаю, є для мене і товаришем, і помічником, і цікавим співрозмовником, і одночасно вчителем та психологом. Якщо хтось не користується GPT, не вміє знаходити в ньому користь, це не означає, що чат поганий. Думаю, більшість молоді щодня його використовує. І не тільки в навчанні, але в багатьох сферах», – стверджує юнак.
Діана з Хустщини теж користуюся ChatGPT, але не для навчання.
«Вчуся сама, але веду блоги. Для соцмереж він допомагає мені створювати цікаві дописи, підказує креативні ідеї, допомагає формулювати думки до фото та відео контенту. Як на мене, GPT та інші подібні чати є незамінними в сучасному житті. Головне – знаходити в них користь для себе», – наголошує дівчинка.
А що думає з цього приводу фахівець?
«Насправді не треба одразу шукати у якихось технологічних новаціях вселенську змову і неодмінну шкоду. Моя перша освіта – педагогічна, тож можу мислити не тільки як психолог, але й як вчитель. Тому зазначу, що ChatGPT вчить структуризувати думки, робити логічні висновки. І користування ним може навіть дуже позитивно вплинути на навчання, адже дитина не витрачає купу часу на пошук інформації у різних джерелах, а дізнається одразу в одному місці багато нового і цікавого. На жаль, є й таке, що ChatGPT видає невірну інформацію. Тому без базових знань справді можна сильно проколотися», – каже «Карпатському об’єктиву» психологиня з Хуста Валентина Гавриш. – Загалом GPT – це ніби модернізований Google, але він має корисну опцію пояснювати відповідь, або пропонувати кілька варіантів вирішення завдання».
У той же час небезпека від надмірного користування ChatGPT таки є.
«Можна просто розлінитися і перестати логічно мислити, сподіваючись, що за тебе подумає хтось інший. Крім того, якщо мова про точні науки, радила б таки школярам вирішувати завдання самостійно, бо на НМТ бота поруч не буде. Хоч штучний інтелект чудово розуміється на мистецтві, філософії, може писати твори без помилок, та психолог із нього, м’яко кажучи, ніякий. Були сумні випадки, коли різні боти провокували дітей навіть до суїциду. Тому б не радила шукати втіхи у технічному світі, адже емоцій та емпатії штучний інтелект не має. Загалом користуватися будь-яким ШІ потрібно з розумом, довіряти не завжди, але за можливості витягати з технологій практичну користь», – зазначила вона.
Отже, хоч ChatGPT – в загальному не глобальна загроза розуму, та його вплив у майбутньому буде тільки зростати. Тож головне завдання дорослих вміти знаходити у всьому баланс і вчити дітей крім штучного інтелекту, користуватися у всьому і власною головою.
Марина АЛДОН
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися