156514
15:53 11.122023

На Закарпатті провели перший цикл моніторингу щодо функціонування державної мови в закладах середньої освіти

Життя 1157

Управлінням Державної служби якості освіти у Закарпатській області проаналізовано результати опитувань в розрізі Закарпатської області.

Дослідження відбувалось шляхом онлайн-анкетування з 19 квітня до 4 травня 2023 року. Для розрахунку репрезентативної вибірки був використаний імовірнісний метод формування вибірки, яка охопила 70% закладів загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО), розташованих у сільській місцевості, та 30% ЗЗСО, розташованих у містах. Всього в опитуванні взяли участь 646 учнів/учениць, 453 батьків здобувачів освіти та 128 учителів з 16 закладів загальної середньої освіти нашого краю.

Дослідження показало позитивну динаміку щодо забезпечення функціонування української мови в освітньому процесі ЗЗСО Закарпатської області.

Так, за останні два навчальні роки вчителі Закарпатської області продовжують використовувати україномовні навчальні матеріали під час підготовки до навчальних занять (91% – 95%). Залучення російськомовних матеріалів на уроках знизилося з 0,5% до 0%. Це свідчить про зміцнення ролі української мови як основної мови навчання. Ця тенденція також відображається у відповідях батьків учнів/учениць і старшокласників. Вони підтверджують, що уроки проводяться тільки українською мовою.

За останній рік спостерігається збільшення використання української мови як в контенті, так і в комунікації. Це свідчить про підвищення інтересу та підтримку державної мови серед молоді. Зниження використання російськомовного контенту також вказує на позитивні зміни в мовних уподобаннях. Отримані дані є підґрунтям для подальшого розвитку та підтримки української мови серед учнів/учениць, а також для сприяння її використанню в цифровому середовищі.

Результати дослідження засвідчують, що вивчення само- та взаємооцінки рівня володіння державною мовою учасниками освітнього процесу виявили позитивні тенденції. Високо оцінили рівень володіння українською мовою вчителями 95% учнів/учениць і 87% їхніх батьків. Крім того, 98% педагогів також високо оцінили своє володіння українською мовою, а 90% дали високий рівень володіння українською мовою своїм колегам.

Опитування показало, що 58% батьків не задоволені рівнем знань своїх дітей з української мови та 55% з української літератури, оцінюючи рівень знань своїх дітей як середній, початковий чи низький.

Є розбіжності між оцінками мовних навичок батьків і вчителів. 79% батьків учнів/учениць високо оцінили свої знання з українською мови. Однак тільки 55% вчителів вважають, що батьки вільно володіють державною мовою, а 38% стверджують, що вони мають середній рівень. Стосовно учнів/учениць, то 67% батьків оцінили знання дітей рівнем вільного володіння, тоді як 43% вчителів вважають, що учні/учениці мають середній рівень володіння українською мовою (рис.1).

Рис. 1. Рівень володіння українською мовою середовища вчителів (відповіді вчителів)

Серед чинників, які перешкоджають використанню державної мови учасниками освітнього процесу в повсякденні:

  • мова контенту в Інтернеті (36% педагогів) ;
  • вплив російськомовного середовища (8% батьків зазначили, що діти мають звичку спілкуватися з іншими людьми поза школою російською/іншою мовою, 31% вчителів зазначили, що діти мають звичку розмовляти недержавною мовою, також про це зазначили 25% учнів/учениць; 15% учнів/учениць наголосили про відсутнє середовище, де діти можуть вільно спілкуватися українською, а 12% старшокласників зауважили про упереджене ставлення свого оточення до української мови) ;
  • на недостатній рівень володіння українською мовою вказали 27% вчителів і 13% учнів / учениць.

Результати дослідження рівня мотивації учасників освітнього процесу для удосконалення знань з української мови показали, що 78% учнів/учениць висловили бажання додатково розвивати або покращувати свої знання з української мови. Однак тільки 39% із них фактично скористалися такою можливістю. Меншу зацікавленість в освітніх платформах мали батьки, тільки 14% з них удосконалювали свої знання з української мови (рис.2).

Рис. 2. Використання учасниками освітнього процесу курсів/платформ з вивчення українською мови

Попри невисоку статистику використання освітніх платформ/курсів із вивчення та/або вдосконалення знань з української мови 94% вчителів і 91% батьків учнів/учениць вважають, що потрібно й надалі розвивати таку мережу освітніх платформ / курсів, адже це є класичним елементом у досягненні високого рівня володіння українською мовою.

Дослідження проводилось Державною службою якості освіти України (далі Служба) у співпраці з Уповноваженим із захисту державної мови, з метою виявлення та відстеження тенденцій щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти; визначення чинників, що впливають на мову спілкування учасників освітнього процесу в повсякденному житті та сприяють посиленню їхньої мотивації до підвищення рівня володіння українською мовою.

telega
Підписуйся на наш телеграм канал!

Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.

Підписатися
Слідкуйте за нами у соцмережах