В ЗУІ та у коледжі ЗУІ ім. Ф.Ракоці ІІ складання іспитів в онлайн режимі проходить добре
Карантин, який був введений в нашій країні майже два місяці тому для того, щоб стримати епідемію коронавірусу, дуже змінив життя людей. Навчальні заклади були вимушені перейти на дистанційне навчання. Про досвід цих двох місяців та процес завершення навчального року нам розповіли проректор із науково-педагогічної та виховної роботи Закарпатського угорського інституту Рац Адальберт Йосипович та директор фахового коледжу ЗУІ ім. Ференца Ракоці Шовш Катерина Степанівна.
– Із моменту введення карантинних заходів пройшло більше ніж 7 тижнів, і більша частина весняного семестру пройшла в режимі дистанційного навчання. Як відбувається дистанційне навчання на сьогодні?
– Справді, за останні майже два місяці всім нам довелося звикнути до нових умов, оскільки альтернативи дистанційному онлайннавчанню під час карантину немає. За короткий час викладачі розробили онлайнплатформи для своїх предметів, на яких вони можуть контактувати зі студентами, читати лекції та навіть проводити деякі практичні заняття в режимі дистанційного навчання. Разом з тим, у ЗУІ успішно пройшла перша екзаменаційна сесія для рівня магістратури та на бакалавраті. Адміністративна робота, пов’язана з навчальним процесом, також виконується в електронному вигляді, оскільки робота як викладачів, так і студентів повинна бути зафіксована та представлена. На сьогодні ми вже займаємося питаннями завершення навчального року.
– Ви казали, що хід дистанційного навчання постійно контролюється. На основі відгуків та звітів учителів робота й надалі продовжується безперебійно?
– Наші викладачі продовжують звітувати про свою діяльність щотижня, а минулого тижня ми також спитали думку наших студентських самоврядувань щодо проблем дистанційного навчання. Найпоширеніші проблеми мають технічний характер: у багатьох населених пунктах часто трапляється відключення електроенергії або ж інтернет-з’єднання недостатньо стабільне для того, щоб можна було годинами брати участь в онлайннавчанні. Також важко вирішити питання щодо постійної присутності в дистанційному навчанні у сім’ях, де кілька молодих людей навчаються в такій формі, маючи в своєму розпорядженні лише один комп’ютер. Не забуваймо, що всі навчальні заклади – від початкової школи до вищих навчальних закладів – організовують свої повсякденні заняття на вебплатформах. На порталах новин ми часто читаємо статті про те, що сервери чатів перевантажені, оскільки жодна платформа не розраховувала на таку «популярність», і ми відчуваємо підтвердження цього щодня. Загалом, незважаючи на технічні та організаційні труднощі, дистанційне навчання продовжує працювати безперебійно, але, виходячи зі зворотного зв’язку, ми можемо зробити висновок, що така форма навчального процесу є дуже стомлюючою та трудомісткою як для студентів, так і для викладачів.
– Чи були зміни за останній місяць? Наближається кінець навчального року, а також іспити, захист курсових та дипломних робіт, державні іспити. Якою є позиція Міністерства щодо завершення навчального року?
– У всіх настановах Міністерства освіти до цього часу зазначалося, що навчальний рік буде закінчено на дистанційному навчанні, тому ми також повинні організувати в цій формі екзаменаційні сесії, атестаційні іспити, захист курсових та дипломних робіт. У коледжі ЗУІ ім. Ференца Ракоці наступний екзаменаційний період, а також захист дипломних робіт та випускні іспити відбудуться на початку літа, і не виключено, що до того часу умови карантину можуть бути полегшені. Відповідно до ситуації, що склалася, карантин триватиме до 22 травня, після чого ми можемо очікувати поступового полегшення, звичайно ж, залежно від пропозицій Міністерства охорони здоров’я.
Про те, як зараз проходить дистанційне навчання у фаховому коледжі ЗУІ ім. Ференца Ракоці, нам розповіла директор закладу Шовш Катерина Степанівна.
– Які зміни відбулися стосовно дистанційного навчання після нашого останнього інтерв’ю? Як студенти та викладачі переживають цей непростий період?
– Усі куратори повідомили, що наші студенти здорові, але для них навчання в онлайнрежимі виявилось складнішим. Кожен куратор підтримує зв’язок із учителями та батьками своєї групи. Якщо учень повідомляє про відключення електроенергії або наявність проблеми з Інтернетом, то куратор групи одразу ж повідомляє вчителя, який проводить урок. Якщо попередити учня недостатньо, то його батьків також повідомлять по телефону. У нас немає такого студента, який не брав би участі у навчальному процесі. Один колега писав про свою групу, що є студенти, які почали показувати кращі результати з моменту впровадження дистанційного навчання.
Минув сьомий тиждень дистанційного навчання, і ніхто не очікував, що карантин затягнеться настільки, і нам доведеться вирішувати стільки різних завдань в онлайнформі. Це вимагає багато енергії, додаткових зусиль, креативності та творчого підходу з боку викладачів, щоб підтримувати інтерес та увагу учнів, щоб навчання не стало монотонним та надмірно обтяжливим у цій ситуації вимушеної домашньої ізоляції. Навіть не знаю кому зараз важче: студентам чи викладачам. Звісно ж, ми вирішуємо всі завдання і в цій формі також, але залишаємось прибічниками живих зустрічей.
– Яким чином було вирішено замінити уроки фізичної культури та власне їх атестацію?
– Студенти повинні були завантажити додаток на свої смартфони, що показує різні вправи, які потрібно робити протягом 7-10 хвилин щодня. Кількість виконаних вправ та час, витрачений на їхнє виконання, реєструються додатком, і щотижня студентам потрібно було надсилати вчителеві звіт. Оцінка виставлялась із врахуванням виконання цих вправ, а також результатів, що були досягнені на заняттях до карантину.
Третьокурсники повинні були зробити 2-3-хвилинне відео про те, що вони роблять, щоб залишатися здоровими. Крім того, кількома реченнями їм потрібно було описати роль фізичних вправ у зміцненні імунної системи. На другому тижні вони завантажили програму фітнесвикликів і мали завантажити до додатка фото, яке підтверджувало виконання челенджу. Інша група отримала завдання зробити презентацію на 6-7 слайдів про переваги спорту. Усі завдання знаходяться в додатку Google Classroom. Тож їм довелося рухатися, і їхні знання також примножились.
– Окрім вирішення навчального процесу в формі дистанційного навчання, з якими іншими завданнями ви стикалися в цей період?
– Наш фаховий коледж дуже відрізняється від загальноосвітньої школи та вищих навчальних закладів. Наші студенти вивчають фахові предмети та предмети середньої школи, а також готуються до випускних іспитів. Кожен випускник складає три обов’язкові випускні іспити у форматі ЗНО, а також внутрішній екзамен з угорської мови та літератури в коледжі. Колеги дуже майстерно засвоїли хитрощі дистанційного навчання, і навчальний процес працює добре, але дуже важко впоратися з невизначеністю та зростаючим страхом учнів перед атестаційними іспитами.
На третьому та четвертому курсах уже проходить захист курсових робіт, іспити та практики. Декілька викладачів зазначили, що Google Classroom повідомляє студентів про завдання із запізненням, навіть анкету перевірки присутніх студенти отримують через 26 хвилин після початку заняття, тому інколи здається, ніби учні запізнюються на уроки або здають свої роботи невчасно.
– А була необхідність змінювати дати складання іспитів чи форми подання або захисту курсових, дипломних робіт?
– Екзамени та випускні іспити в основному проводяться у випускних групах, де переносити чи відкладати щось кудись уже немає сенсу, оскільки у вересні цих студентів у нашому коледжі вже не буде, і повторити матеріал вони не зможуть. Тут нам довелося докласти серйозних зусиль – як учителям, так і учням, щоб пройти всю навчальну програму, вчасно подати курсову роботу та закінчити екзаменаційну сесію відповідно до структури семестру, прийнятої на початку навчального року. Однак ми впораємось!
– Як вам вдалося вирішити питання із захистом курсових робіт? Який досвід ви отримали під час цього процесу?
– Наші викладачі мали дуже позитивний досвід захисту курсових робіт на спеціальності – облік та аудит, і поки що навчальний рік можна вважати закінченим лише на цій спеціальності. Це також було вирішено в додатку Classroom, синхронно з підключенням до платформи ZOOM. Усі завантажили свою роботу до Classroom вчасно, і вчителі встигли все перевірити. Захист здійснювався невеликими групами через платформу ZOOM, усе проходило майже у традиційний спосіб. Кожен студент коротко представив свою роботу в самостійно виконаній презентації, після чого відповів на запитання членів комітету, оскільки віртуально усі вони були практично в одній аудиторії.
– Які підготовчі дії були потрібні для безперебійного складання іспитів?
– Ми розробили подібну систему проведення іспитів. За допомогою Classroomon ми вирішуємо їх синхронізовано з іншими платформами. Залежно від предмету, ми складаємо екземенаційні тести та контрольні роботи. Є дисципліни, де іспит складається з 3-4 частин: тестові завдання, есе та усна частина, або навіть практичне завдання з ІТ-предметів.
До цього часу спеціальність облік та аудит, а також дошкільна освіта склали по 2 іспити. Викладачі, що проводили іспити, із захопленням повідомляли про їхні результати. Всі трохи злякалися, оскільки стикнулися з такою формою проведення вперше, але студенти також поставились відповідально до підготовки, тому поки що наш досвід був позитивним. Ми сподіваємось, що інші спеціальності матимуть подібне ставлення до екзаменаційної сесії.
Тим часом ми вивчаємо багато нового, що стане нам у пригоді і в майбутньому. Але справжні людські зустрічі та спільний досвід не замінити жодним віртуальним зв’язком. Мені дуже шкода скасованих заходів, спільних програм, які прикрашають навчальний процес, розширюють світогляд учнів та розвивають їхні культурні потреби.
– Перерахуйте, будь ласка, кілька таких заходів.
– Найбільші березневі заходи ми ще встигли провести. Це був наш конкурс ораторського мистецтва, який ми організували в закритому колі, і публіка могла спостерігати за ним та голосувати лише на YouTube. Ми також провели вшанування пам’яті Шевченка в наш останній «реальний» день навчання, але у квітні усі заходи були скасовані. У квітні кожного навчального року ми проводимо спортивний день, день цивільного захисту та «день догори дригом». Це дуже подобається і студентам, і викладачам. У цей день викладачі та учні разом займаються спортом і проводять різні змагання – це чудові програми для тимбілдингу. Ми планували відсвяткувати п’яту річницю існування нашого фахового коледжу 24 квітня, оскільки ми були інститутом вищої професійної освіти п’ять років і зараз продовжуємо роботу на іншому рівні освіти, під іншою назвою. На жаль, нам довелося скасувати і цю подію.
– Як ви передбачаєте закінчити навчальний рік? Чи плануєте урочисту церемонію завершення навчального року?
– Відповідно до постанов Міністерства освіти, ми закінчимо навчальний рік на дистанційному навчанні. Поки не зрозуміло, наскільки будуть послаблені після 22 травня норми безпеки. Ми готові закінчити навчальний рік на дистанційному навчанні, але дуже хотіли б повернутись до коледжу для проведення державного іспиту, і ми також хотіли б вручити дипломи випускникам особисто. Усі з нетерпінням чекають, коли зможуть побачити свій клас ізсередини!
Тут я хотіла б подякувати всім своїм колегам за їхню віддану та наполегливу працю. Я дуже пишаюся тим, що працюю в такій надійній та відповідальній команді, яка не лише навчає обов’язковому, але й передає цінності, які на сьогодні є життєвою силою! Бажаю всім наполегливості та міцного здоров’я! Разом зі студентами ми дуже сумуємо за ними!
Газета Карпатолйо/Олександра Чуга
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися