Закон про дитячі автокрісла почав діяти: як бути закарпатським водіям
В Україні, щиро кажучи, на правила перевезення дітей належної уваги майже ніколи не звертали. І якщо автокрісло досить часто використовується у автомобілі, яке перевозить маленьких пасажирів, то бустер є більше винятком, ніж правилом.
А наявність такої конструкції – це не тільки безпечна поїздка для дитини, але і вимога ПДР, адже не можна перевозити дитину до 12 років без спеціального автокрісла, в тому числі на мотоциклі або мопеді. Ігнорування цього правила часто стає причиною дитячих травм під час ДТП.
Але тепер все має змінитися, адже 29 жовтня 2019 Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення правил перевезення дітей» (законопроєкт №1150). Як було зазначено в пояснювальній записці до проєкту закону, чинним законодавством не передбачена норма, яка б встановлювала відповідальність за порушення правил перевезення дітей, а безпека дітей безпосередньо залежить від усвідомленості батьків, які в більшості випадків нехтують такими правилами безпеки.
Коментуючи цю ситуацію для читачів «Карпатського об’єктива», у пресслужбі патрульної поліції Закарпатської області зазначили наступне: «Як уже відомо, в Україні набрав чинності закон, який встановлює відповідальність за порушення правил перевезення дітей.
Тепер порушення правил перевезення дітей зумовлює накладення штрафу на водія в розмірі 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (510 гривень). А повторне протягом року вчинення порушення передбачає штраф у розмірі п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850 гривень).
Оскільки практики застосування цього закону ще немає, то наразі патрульні почнуть з її напрацювання. Тобто, під час розгляду кожної справи поліцейські оцінюватимуть усі наявні докази. Йдеться про перевезення не лише в автокріслах, а й за допомогою спеціальних засобів, котрі дадуть змогу пристебнути дитину за допомогою паска безпеки. Адже якщо дитина не досягла певного віку й зросту, то сам собою ремінь при ДТП може ще більше їй нашкодити.
Зупинятимуть авто згідно з підставами, визначеними у статті 35 ЗУ «Про Національну поліцію». Рейдів не буде. Буде реакція на виявлене правопорушення. Водії таксі несуть відповідальність на загальних підставах, на громадський транспорт та транспорт, де не передбачено встановлення спеціальних засобів, що дадуть змогу пристебнути дитину, ця відповідальність не поширюється.
У ПДР чітко визначено, що забороняється перевезення дітей:
- зріст яких менш як 145 см або тих, що не досягли 12-річного віку, в транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, без використання спеціальних засобів, що дають змогу пристебнути дитину за допомогою ременів безпеки, передбачених конструкцією цього транспортного засобу; на передньому сидінні легкового автомобіля – без використання зазначених спеціальних засобів; на задньому сидінні мотоцикла та мопеда;
- до 16-річного віку – в кузові будь-якого вантажного автомобіля;
- організовані групи дітей у темну пору доби».
Додатково також інформуємо, що перевезення автобусом (мікроавтобусом) організованої групи дітей здійснюються за умови обов’язкового проведення з дітьми та супроводжуючими інструктажу про правила безпечної поведінки під час руху та дій у разі виникнення аварійно-небезпечних ситуацій чи скоєння дорожньо-транспортної пригоди. При цьому спереду і ззаду автобуса (мікроавтобуса) обов’язково встановлюється розпізнавальний знак «Діти».
Водій автобуса (мікроавтобуса), який здійснює перевезення організованих груп дітей, повинен мати стаж водіння не менше 5 років і посвідчення водія категорії «D». Також на транспортному засобі з розпізнавальним знаком «Діти» під час посадки (висадки) в (з) нього пасажирів повинні бути включені проблискові маячки оранжевого кольору та (або) аварійна світлова сигналізація.
Ця проблема елементарно вирішується, адже спеціалізовані автомагазини, гіпермаркети, а також автобазари та інтернетмайданчики пропонують досить широку гаму автокрісел і бустерів. Цінова політика теж дозволяє кожному вибрати щось оптимальне у співвідношенні «ціна-якість». До прикладу, бустер можна придбати від 600 грн, а автокрісло – від 1500 грн. Під час вибору не забувайте враховувати комфорт та вік дитини. Адже саме їй доведеться весь час поїздки проводити в цьому кріслі.
Думка громадян із цього питання однозначна – мати, яка має ще маленьких дітей, Олександра Мельник заявляє наступне: «У нас троє дітей… Старший уже студент, а двоє менших – 10 і 4 роки. І наш автомобіль завжди їздить із двома автокріслами. Так, вони займають досить багато місця, але безпека понад усе! Я й не хочу думати про те, що може статися у дорозі. І, знаєте, що мене бентежить найбільше – «пофігізм» батьків і мажорів, які вважають, що закон не для них».
Подібну думку висловив і батько двох дітей Володимир Ситар: «Ми не рушаємо з місця, поки діти не пристебнуті. Для старшого сина – це вже цілий ритуал. Він обов’язково коментує: «Я вже пристебнутий. Лариса теж (менша дочка – авт.). Можемо рушати!»
Але приватні перевізники досить категоричні у своїй оцінці ситуації. Так, приватний таксист Роман Керестей зазначив: «Не хочу нічого поганого сказати, але де я візьму автокрісло? Маю його купити?! Добре. Куплю. Але це непередбачувані витрати у кілька тисяч гривень і це також вплине на ціну десь на 50% для тих, кому воно буде потрібно. Зрозумійте правильно, я – сімейна людина і працюю на двох роботах, щоб «поставити дітей на ноги».
Його колега – теж приватний таксист Микола Попович більш категоричний: «Кому потрібно автокрісло, хай собі купляють. Я не буду нічого купляти, але буду попереджувати пасажирів про можливий штраф. Поліція хай робить свою роботу, але прості таксисти не можуть і не мають купляти автокрісла, бо це дуже дорого».
Вже були й неприємні ситуації. До прикладу, ужгородка Ірина Бреза на своїй сторінці у соціальній мережі Фейсбук кілька днів тому написала наступне: «Викликала сьогодні для подруги з дитиною таксі і виявилося, що тепер поїздка з дітьми – це проблема! Їх не беруть або треба доплачувати ледь не подвійну вартість! Діалог із таксистом був такий: – Ви не попередили, що з дитиною. – Вибачте, маєте автокрісло? Нам би і бустер підійшов, не маєте в багажнику? – Ні! І наступного разу я вам просто відмовлю, якщо побачу дитину. – А чого Ви непристебнутий їдете, до речі? – Тому що за ремінь лише 75 грн штрафу, а за автокрісло – 510! Тепер справді треба попереджати всіх і носити із собою автокрісло?»
Зі свого боку, директор офіційної служби таксі «LiamJet» Петро Шандалі зазначив: «Наша служба ще на старті своєї роботи закупила декілька дитячих автокрісел для різного віку, адже ми за європейську якість перевезення.
Тож, коли клієнти нам телефонують і попереджають диспетчера про те, що у них маленькі діти і їм потрібно автокрісло, наш працівник-таксист просто забирає його з офісу й їде на зазначену адресу. Але, на мою думку, клієнт, який має дітей до шести років, мав би і сам подумати про автокрісло, адже це безпека його дитини. До речі, європейська практика така ж сама.
А щодо ціни перевезення пасажирів із дітьми, яким потрібно автокрісло чи бустер, то вона точно не зміниться. Більше того, ми вже замовили нові бустери для дітей від шести до дванадцяти років, які мають бути у кожній машині нашої служби».
Як підсумок, зауважимо, що купівля дитячого автокрісла – це не просто спосіб позбавити себе від штрафів. Це безпека і комфорт як для вас, так і для ваших дітей під час звичайної поїздки до садочку, школи чи сімейної подорожі!
Юрій КОПИНЕЦЬ
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися