Війна з Укравтодором: закарпатським водіям увірвався терпець. ФОТО, ВІДЕО
Дороги в Україні традиційно «тануть» разом зі снігом. Щодня тисячі водіїв ладні кинути кермо посеред дороги і йти пішки. Нормальні дороги в нас можна побачити хіба що у великих містах, а ось на периферії вони геть відсутні.
У світовому рейтингу якості доріг Україна посідає 130-те місце із 137 держав світу. Позаду такі країни, як Мадагаскар, Конго, Мавританія. За якістю та станом доріг Україна пасе задніх у багатьох світових рейтингах.
Попри всі заяви Прем’єр-міністра Володимира Гройсмана щодо прориву в дорожній сфері, а також виділення рекордних 44 млрд грн на ремонт автошляхів минулоріч та 56 мільярдів цього року, дороги в Україні залишають бажати кращого.
Експерти стверджують: усе з’їдає тотальна корупція. Окрім того, застарілі технології, які до сих пір використовуються в Україні, означають тільки одне – за три-чотири роки дороги потрібно буде ремонтувати знову.
Закарпатські дороги – золоті жили для шиномонтажників
На Закарпатті ситуація з дорогами ніколи не була благополучною. А тепер, коли зійшов сніг, в області майже не залишилося шляхів у хорошому стані.
Переконатися в цьому не важко. Виїжджаємо на трасу Мукачево – Рогатин. Ями тут одна на одній. А на ділянці між селами Кам’янське та Залужжя проїхати – справжній квест, з яким можуть справитися тільки досвідчені водії.
Місцеві шиномонтажники працюють у поті чола. Кажуть, машини заїжджають до них на ремонт через кожні 20 хвилин. Часто навіть не можуть допомогти водіям, бо колеса рвуться «на паздіря», як кажуть місцеві, тож ремонтувати їх марно.
– За нашою статистикою, кожне третє колесо можна тільки викинути, – розповідає автомайстер Іван Попадинець і показує цілий склад із порваних шин, які залишають водії. – Коштує таке колесо приблизно 3 тисячі гривень. Ясно, водії страшенно обурюються. Я їх розумію. Але й не приховую, що стільки клієнтів, як за останній рік, ми не мали вже давно. Якщо б не погані дороги, то наш бізнес, мабуть, не був би такий успішний.
До патрульної поліції Закарпаття звертаються десятки водіїв, які через бездоріжжя потрапляють у ДТП або ж ламають свої авто. Як зазначають правоохоронці, найбільше скарг вони отримують на об’їзну дорогу в місті Мукачеві. Там глибина ям місцями сягає 30 см. І такі вирви одна на одній. Проїхати проблемно як легковим авто, так і фурам.
– Кожного місяця ми маємо щонайменше 20 звернень на лінію 102 від водіїв, які скаржаться на поганий стан доріг, – розповідає речниця патрульної поліції Закарпаття Маруся Туряниця. – Це те, що стосується нашої території обслуговування. Безліч скарг також на траси Київ – Чоп та Мукачево – Рогатин. Крім того, на адресу нашого управління щодня надходять численні звернення та скарги від учасників дорожнього руху щодо незадовільного стану вулиць Пряшівської та Берегівської об’їзної в Мукачеві. Працівники відділу безпеки встановили, що підрядником, який обслуговує цю ділянку вулично-шляхової мережі, є Закарпатський облавтодор. Таким чином, за порушення правил, норм і стандартів при утриманні автомобільних доріг на керівництво підприємства був накладений штраф у розмірі 1020 грн.
Судом по дорогах
Часто не тільки патрульні, але й самі водії беруться самостійно воювати з облавтодором. Наприклад, мешканка Мукачева Олена Ціва відсудила 13 тисяч гривень за зламаний автомобіль.
Втративши два колеса в ямі на центральній дорозі по вул. Ілони Зріні, жінка вирішила не спускати цю справу на гальмах і звернулася до суду. Хоча дорожники буквально за два дні залатали ями, їм таки довелося виплатити жінці кошти. Грошей вистачило і на ремонт авто, і на адвокатів.
– Пригадую той день, я везла дітей до школи. На узбіччі стояли дві автівки, я подумала, що це аварія. І в цей момент втрапила у вибоїну, залиту водою, її не було видно, – розповідає мукачівка Олена Ціва. – Як виявилося згодом, автівки, які стояли на узбіччі, теж вскочили в цю яму. Мене це страшенно розлютило: я навіть не перша, а жодних попереджувальних знаків не встановлено! Через цю халепу я розірвала два колеса на автомобілі та погнула диски. Тож одразу викликала на місце пригоди поліцію, яка склала акт про подію. Відтак я разом із адвокатом звернулася до суду. Через 9 місяців отримала рішення відсудити гроші в Укравтодору за пошкоджені колеса. Так, це було довго, але воно того варте! Та й витрати суду виявилися невеликими.
Утім таких сміливців, як Олена, одиниці. Зазвичай водії не хочуть витрачати свій час та нерви на судову тяганину.
Розлючені водії та перелякані чиновники
Щоправда, останнім часом ситуація із дорогами на Закарпатті особливо загострилася. Водії не перестають обурюватися і штурмувати кабінети чиновників. А ось керівники цих відомств починають відчувати на собі народний гнів. Чиновники визнають: ситуація критична, але просять закарпатців запастися терпінням.
– Так, ситуація із дорогами в області дійсно жахлива, – визнає Василь Рурич, заступника начальника з експлуатаційного утримання Служби автомобільних доріг у Закарпатській області. – Ми передбачали її ще років п’ять тому. Причиною всього є не тільки жахливі погодні умови (перепади температур), але й перевантажений великоваговий транспорт. Ми дивуємося, чому такі гарні дороги за кордоном. Бо там через кожні 10 років змінюють асфальтове покриття. А в Україні й через 30–50 років цього ніхто не робить. Так, на це є свої причини: недофінансування галузі, відтік робочих кадрів, застаріла техніка.
Утім водії обіцянкам чиновників уже не вірять. У понеділок, 4 лютого, розлючені автовласники прийшли за відповідями до керівника Закарпатського облавтодору. Перед адмінбудівлею зібралася справжня акція протесту. Водіїв цікавило, чому в області такий поганий стан доріг та коли цю проблему почнуть вирішувати.
Звісно, було багато крику, емоцій та неконструктивних діалогів. Та поміж тим начальник Закарпатського облавтодору наголосив, що галузь катастрофічно недофінансовується.
– Щоб дороги були нормальними, на область потрібно щороку виділяти близько 2 млрд грн, – підкреслив Михайло Попович. – Я неодноразово писав звернення й повідомляв особисто Славоміра Новака, голову Укравтодору. Минулоріч уперше за всю історію цієї організації нам виділили живі гроші на будівництво. Мова про 420 млн грн. Таким чином нам вдалося провести деякі ремонти, але це досить мало. Тому все впирається в гроші.
За словами начальника Закарпатського облавтодору, така плачевна ситуація не тільки із дорогами, але й мостами, які розсипаються просто на очах.
На це потрібні кошти, яких наразі немає. Тож гарні дороги – це щось на кшталт мрії для краян.
Тож поки посадовці звітують про розбудову дорожньої галузі, водіям потрохи вривається терпець. В Укравтодорі наголошують: один зі шляхів поліпшити дороги – побудувати платні автобани за кошти приватних інвесторів. А ось безкоштовні відремонтувати з часом.
– Терпіння. Неможливо побудувати дороги за тиждень чи навіть за рік. Особливо в тих умовах, які склалися в Україні на сьогодні, – поки що радить голова Укравтодору Славомір Новак. А ось чи вистачить цього терпіння українцям, покаже час.
Христина БІКЛЯН
Відео – Дмитро МИСЬ
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися