Чого чекати українцям від медичної реформи?
Медицина в нашій державі вже давно потребує реформування, адже відсутність необхідного обладнання чи його архаїчність, невідповідні медичні послуги, мізерні зарплати лікарів, які тягнуть за собою очікування «вдячності» від пацієнтів, та й самі будівлі лікарень потребують ремонту, і дуже часто капітального. Тому вже давно назрівало питання медичної реформи – переходу на страхову модель, де за власні кошти пацієнт має отримувати якісні медичні послуги.
Міністерство охорони здоров’я вже з 1 січня 2017 року почало запроваджувати перші кроки у цьому напрямі. Згідно з медичною реформою, пацієнти матимуть пакет гарантованих медичних послуг, зможуть обирати лікаря та заклади, у яких лікуватимуться.
Для кращого роз’яснення ситуації ми звернулися до головного лікаря Закарпатської обласної клінічної лікарні імені Андрія Новака Юрія Яцини.
– Як має відбуватися реформа та що вона дасть?
– З 1 січня стартував перший етап реформування медицини на рівні сімейного лікаря, тобто первинної медико-санітарної допомоги, потім почнеться другий – 2018–2019 роки і третій – 2020-й.
Реформування спеціалізованої медичної допомоги має відбуватися в контексті реформування первинної та вторинної ланки. Це важливо тому, що пацієнт спочатку звертається до сімейного лікаря, а потім уже йде на районний чи обласний рівень. Чому це добре? Бо зараз є певна невідповідність у взаємодії лікаря первинної медико-санітарної допомоги і пацієнта, адже останній може звертатися куди хоче. У нас багато хворих без направлень, і ми зобов’язані надавати їм медичну допомогу, а від цього страждає диспансеризація. Однак із введенням усіх етапів реформи ця ситуація повинна змінитися, адже сімейний лікар має знати кожного свого пацієнта, його патології, правильно призначати лікування й направляти на наступний рівень при потребі.
– Сімейних лікарів пацієнти обиратимуть самі?
– Так, кожен українець зможе вільно обирати сімейного лікаря й педіатра для своїх дітей та підписувати з ними прямі угоди з чітко визначеним обсягом гарантованих послуг. А держава скеровуватиме гроші за пацієнтом, тобто на оплату отриманих ним послуг, відповідно на оплату праці та витрати на лікування.
Згідно з цією реформою, лікар первинної медико-санітарної допомоги матиме більші права: по-перше, зможе укладати угоди з пацієнтами – від 1 до 2 тисяч; по-друге, вести повний контроль цього пацієнта. Тобто від кількості пацієнтів залежатиме його заробітна плата. Сімейні лікарі навіть зможуть виписувати безкоштовні рецепти.
Слід зазначити, що лікарі вторинного рівня не виписуватимуть рецепти, до їхньої компетенції належатиме тільки надання якісних рекомендацій стосовно медикаментозного лікування. А от сімейний лікар уже чітко координуватиме це призначення, адже він знає, які в пацієнта хвороби, які можуть бути ускладнення чи проблеми і т. д.
Реформування має декілька позитивних моментів. Якщо сімейний лікар володіє певними методами, має сертифікати на проведення медичних маніпуляцій, до прикладу УЗД, то таким чином він буде зменшувати наплив пацієнтів на другий рівень і відповідно отримувати більшу заробітну плату.
– На який термін укладається угода та чи можна в процесі змінити лікаря?
– Угода буде укладатися на певний проміжок часу, наприклад на рік. Якщо людині не подобається медик, який лікує її, вона має право укласти угоду з іншим сімейним лікарем, якщо він матиме можливість її обслуговувати. Ви можете звернутися до будь-якого лікаря, який вас влаштовує, у межах територіального принципу. Усе буде на основі довіри – тут ітиме питання відбору кращих лікарів.
– У реформі є також положення про уніфіковані медичні протоколи та електронний реєстр. Навіщо вони потрібні?
– Уніфіковані протоколи надання медичної допомоги мають бути в кожному закладі на первинному, вторинному та третинному рівні. Ці протоколи повинні спиратися на принципи доказової медицини, за якими працюватиме нова система охорони здоров’я. До прикладу, якщо в хворого є банальне захворювання ОРВІ, то там чітко прописаний перелік препаратів, котрі потрібно призначити. Якщо лікар призначає ще якісь додаткові, він має обґрунтувати це призначення, щоб у майбутньому не виникало питань при виплаті страхування.
А щодо електронного реєстру, то до 1 квітня мають запустити базовий рівень E–Health з реєстром лікарів і пацієнтів. Він важливий, адже зараз по всій Україні безліч реєстрів, але ні одного загального, а при страховій медицині це є основою. Цей реєстр буде закритий, до нього матимуть доступ тільки люди з відповідним дозволом про нерозголошення приватної інформації.
– Що зміниться в обласній лікарні після реформи?
– Тут зміниться багато чого, бо вже на початку реформування визначиться кількість пацієнтів, яким потрібне лікування, ми матимемо чіткий відбір хворих, направлених до того чи іншого спеціаліста. Відкинеться обстеження тих пацієнтів, котрі мають пройти його на вторинному рівні, адже наразі ми обслуговуємо дуже багато людей, що просто приходять до нас без направлення. Цим самим завантажуємо лабораторії та допоміжні відділи.
Тобто такі заклади, як наш, прийматимуть пацієнтів тільки за направленням лікаря вторинної ланки. Так ми зекономимо багато коштів, завдяки яким зможемо надати ті послуги, що є дороговартісними і наразі нема змоги забезпечити їх для широкого кола пацієнтів. Результатом таких змін буде й, реорганізація ліжкового фонду бо другий рівень запрацює більш активно.
Якщо пацієнт захоче отримати медичну допомогу в нашому закладі без направлення, то він буде зобов’язаний оплатити своє лікуванн. Розроблятиметься цінова політика платних послуг – обстеження, стаціонар та інші…
Основні висновки, які випливають із проекту нової реформи: по-перше, пацієнт матиме можливість самостійно обирати собі лікаря; по-друге, це автоматично має привести до конкуренції між лікарями за пацієнтів; і по-третє, через конкуренцію якість надання медичних послуг має значно зрости, що на руку всім. На сьогодні ж, як відомо, із цими трьома пунктами є проблеми.
Вікторія КОПИНЕЦЬ
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися