Не красою єдиною, або Чи готове весняне Закарпаття до відкриття туристичного сезону? ФОТО
Весна цьогоріч не забарилася, швидше, навпаки, – випхала зиму, не давши добути призначеного їй часу. А природа, отямившись від холоду, миттю прокинулась і зазеленіла, якийсь невидимий художник щодень додає й додає зелених фарб.
Зазвичай Закарпаття такої пори ще не дивує цвітінням сакур, але цього року дерева вже починають наряджатися у свої рожеві шати й тішити народ. До того ж буйна весна додає цвітіння вишні, аличі, яблунь, груш, черемшини. У повітрі витає такий аромат, що голова йде обертом. Здається, такої пори життєві проблеми відходять на задній план. Хочеться жити, творити, любити…
Отож Всевишній своєю щедрою рукою відсипав Закарпаттю вдосталь краси та принад, щоб милуватись, захоплюватись. А людям потрібно лише з розумом цим користуватися, аби поєднувати приємне з корисним. Хто побував тут навесні хоч би одного разу, неодмінно захоче приїхати сюди знову. Весняне Закарпаття манить гостей. Чим здивувати туристів, що цікаве можна їм показати, які розваги запропонувати, говоримо з керівником «Турінформ Закарпаття», викладачем факультету туризму УжНУ, Олександром Ковалем.
«Що хочуть побачити туристи, коли їдуть до нас навесні? По-перше, відчути естетичну насолоду. Помилуватися цвітом численних сакур і магнолій, розслабитися, отримати заряд позитивної енергетики. Друга складова – це участь у численних фестивалях та заходах, які організовуються спеціально в період цвітіння. Щоправда, тут важко вгадати з погодою. До прикладу, багато подій заплановано на другу половину квітня, а сакури вже почали цвісти. Часто люди запитують, чи буде фестиваль «Сакура фест». А що це? Це період, у рамках якого проводяться різноманітні тематичні заходи. Туристичні компанії у Львові, Києві, Дніпропетровську, Одесі планують весняні тури саме на Закарпаття. Поряд із традиційними туристичними цікавинками, гостям показують алеї цвітіння. Там можна буде спостерігати за художніми пленерами.
Наразі важко сказати, скільки туристів нас відвідають, але вже відомо, що деякі туроператори мають по два-три автобуси на вихідні.
Можна говорити про більшу кількість екскурсантів, які приїжджають на один-два дні, ніж про людей, які заради сакур вирішують пожити тут декілька днів».
Ще один цікавий момент, який зауважив пан Коваль. Дуже добре в період цвітіння, окрім фестивалів, планувати проведення різних конференцій, ділових зустрічей. Бо несподівано для себе люди пізнають красу краю й отримують незабутні враження, які змусять їх повернутися сюди ще неодноразово.
«Їдуть до нас і в травні – на нарцисове поле та помилуватися шафранами. Ми навіть підкидали ідею нашому музею архітектури та побуту, щоб вони висадили в себе декілька соток із шафранами й первоцвітами. Людям не доведеться для цього їхати в Колочаву. А нам збільшило би туристичний потік», – каже очільник «Турінформу».
Феєрія розваг
Про те, що туристам на Закарпатті не доведеться нудьгувати, розповідає директор туристичної компанії «Про Карпати» Інна Харчук: «Наших гостей вражає природа краю, кухня, традиції. У період цвітіння сакур ми щодня проводимо екскурсії. Вони абсолютно різні й присвячені якомусь конкретному напрямку. До прикладу, у понеділок веземо в бік Лумшор. Там ніжимося в чанах, відвідуємо Невицький замок, далі їдемо у Велятино на термальні басейни, на ферму в Горінчево. Заїжджаємо й на оленячу ферму та буйволячу. Кожної середи маємо екскурсії по замках Закарпаття. Щочетверга веземо на курорт «Воєводино». Там проводимо цікаві екскурсії для туристів. Вони мають чудову нагоду половити форель, поїздити верхи на конях. П’ятницю присвячуємо Ужгороду – показуємо центр, сакурові алеї, вечірнє місто. Веземо також у Мукачево, де сакура вже цвіте, а туристів, які приїдуть пізніше, потішить пізня сакура в Міжгір’ї».
Як розповідає пані Інна, на травневі шаленою популярністю користуються всі види активного відпочинку. Це і політ на параплані, повітряній кулі, і піші та кінні походи.
«Із-за кордону їдуть поодинокі туристи, зараз намагаємося встановити контакт з нашою діаспорою в Канаді, – розповідають у «Про Карпатах». – Переважна більшість усіх наших відвідувачів з України. Це Київ, Донецьк, Дніпропетровськ, Запоріжжя. Приїжджають до нас і поодинокі росіяни, білоруси».
Закарпаття популярне серед туристів
Те, що із кожним роком Закарпаття відвідує дедалі більша кількість туристів, підтверджує й очільник управління туризму та курортів Закарпатської ОДА Денис Ман: «Серія заходів, які будуть проводитися під час цвітіння сакури цьогоріч, розпочнуться вже з квітня, а не на травневі. Передбачається ряд туристичних флеш-мобів, будуть спеціалізовані екскурсії, у планах організаторів маленький кавовий фестиваль, а також за підтримки управління туризму пройде захід «Fіre life fest». У травні відбудуться фестиваль виноградарства і виноробства «Угочанська лоза», «Чемпіонат бограчу», «Проводи овець на полонину». В обласному центрі проводитимуть традиційний «Сонячний напій», виступлять художні колективи області.
Спостерігаємо тенденцію до збільшення кількості туристів, які відвідають Закарпаття протягом весняних свят, десь на третину порівняно з минулим роком. Уже за два місяці в нас є зростання туристичного потоку на 25–30%. Туроператори й організатори кажуть, що зацікавленість до краю зросла. Намагаємося проводити маркетингову політику. Нещодавно була виставка в Києві, де ми мали нагоду поспілкуватися з українськими туроператорами та закордонними. Усі вони говорять про те, що Закарпаття здобуває дедалі більшу популярність».
Сервіс і дороги бажають кращого
Експерти у сфері туризму одноголосно говорять про те, що туристи хочуть їхати на Закарпаття, але всі бажають бачити кращий сервіс. Бо, як відомо, весна не є сезоном відпусток, тож люди, які приїжджають на кілька днів, не готові чекати чергу, щоб відвідати той чи інший захід.
«Власники садиб, ресторанів, готелів повинні тісно співпрацювати з
екскурсоводами та туристичними компаніями, аби туристи отримали максимальне задоволення від відпочинку й могли уникнути будь-яких незручностей. Бо комерційна вигода власників численних ресторанів та готелів не є тим показником, який допоможе збільшити кількість туристів, а лише високий сервіс і культура обслуговування можуть забезпечити цей показник. Заклади проживання і харчування повинні дбати про свій імідж, думати про те, щоб бути рейтинговими і могти втримати свого клієнта.
А це вже внутрішня відповідальність менеджменту кожного закладу. Тож ті, хто більш активний і прогресивний, досягають успіху, – каже Олександр Коваль. – Як на мене, обласна й місцева влада теж повинні приділяти цьому належну увагу, адже це їхній бюджет, політика, імідж. На жаль, поки що ми не можемо сказати, що Закарпаття стало сакуровим брендом».
Про те, що до високих сезонів потрібно належно готуватися, наголошують і власники туристичних компаній.
«Люди приїжджають, готові платити гроші, а їм не можуть надати належний рівень послуг. Підводять і дороги, які в нас далеко не ідеальні. Через це ми навіть не маємо змоги планувати деякі маршрути. До прикладу, дуже цікавий напрямок на Виноградівщину, але добратися туди надто важко», – розповідає Інна Харчук.
З усього сказаного висновок напрошується один… Однієї краси тут замало. Потрібно вміло й розумно керувати процесом відпочинку, менше дбати про власну кишеню, а більше думати про людей. Тоді й говоритимуть про Закарпаття як про регіон, де є чого повчитися і є що побачити.
Христина БІКЛЯН
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися