ko.net.ua

Як не купити «кота в мішку» або Що потрібно знати при купівлі вживаного авто

Придбання нового автомобіля для багатьох українців є питанням більше омріяних перспектив, ніж реалій сьогодення. А купівля більш реального – вживаного авто завжди пов’язана з ризиком придбати замість бажаного засобу пересування джерело постійних і невиправданих витрат на ремонт.

Для того, щоб не помилитися, покупцеві необхідно вибирати автомобіль дуже уважно, тому що ціна ремонту може обійтися дорожче від вартості самого транспортного засобу.

І, щоб не стати володарем «кота в мішку» або не нарватися на «кидал», слід дотримуватися деяких правил. Автомобіліст Олександр Потокі пояснює, що «після двох-трьох років після випуску ціна стає оптимальною і всі накрутки, які були на новому авто, ринок відфільтрував та відкинув».

За його словами, дво-трирічну машину при сучасних технологіях можна вважати практично новою. «Рівень сучасних технологій настільки високий, що авто служать по 200-300 тис. км. За два-три роки експлуатації усі «дитячі хвороби», які могли вилізти у нової машини, вже вилізли, а все, що могло зламатися – було замінено виробником за гарантією», – розповів пан Олександр.

Звичайно, що потрібно вибирати «небите авто» – тобто таке, що не потрапляло у серйозні ДТП. Чому всі так бояться «битих» авто, нам пояснив Антон Приймич, який уже багато років займається посередництвом у питаннях пошуку та придбання автомобіля. «Внаслідок серйозної ДТП автомобіль втрачає свою початкову геометрію. При ремонті його випрямили, витягли, вирівняли. Але метал має свою пам’ять. У випадку такої ДТП метал втрачає свою початкову жорсткість (геометрію) і вже ніколи не буде її мати.

Також важливо розуміти наступне – краще взяти машину нижче класом, але в кращому стані, ніж навпаки», – каже автоексперт Антон.

Звичайно, краще купувати машину безпосередньо у власника. Бажано, щоб це був перший (максимум другий) господар авто, який купив його в автосалоні. Він знає про всі його «хвороби», зможе розповісти про ремонт, техобслуговування і про те, як використовував своє авто. Якщо він вів облік обслуговування і може надати докази ремонту, це додає привабливості машині: сервісну книжку наші співвітчизники ведуть далеко не завжди і не регулярно.

При першому контакті з продавцем дізнайтеся VIN-код, щоб перевірити історію машини, дату і місце останньої реєстрації, рік випуску і технічні характеристики – сумлінний власник погодиться його вам назвати. Також запитайте, скільки в комплекті ключів. Їх має бути два. Якщо ключ один, продавець може спеціально залишити собі другий.

Бажано, щоб на вашій зустрічі з продавцем була присутня людина, що розбирається в автомобілях, – це може бути незалежний автомобільний експерт, людина, яка знайома з обраною вами моделлю. Огляд на СТО потрібно проводити при денному освітленні, щоб розгледіти можливі дефекти лакофарбового покриття і фарби. Машина має бути чистою (бруд, знову ж таки, може приховувати дефекти покриття) і сухою.

Ціна транспортного засобу часто залежить від його віку і пробігу. Чим більший пробіг у машини з двигуном внутрішнього згоряння (ДВЗ), тим більше її зношення. Він залежить від того, для чого власник використовував машину. У випадку з машинами з ДВС пробіг набагато важливіший за вік машини. Як у нашій країні, так і за кордоном пробіг найчастіше скручують.

Для визначення реального пробігу зверніть увагу на стан салону, потертості на кермі, водійському сидінні, стертість гумових накладок на педалях. Вони зношуються найсильніше.

Кузов – найдорожча деталь автомобіля, яка гарантує вашу безпеку, її не можна поміняти. Тому кузову, його цілісності і «небитості» потрібно надати особливу увагу. На ньому, навіть при дуже дбайливому ставленні, залишаться відколи (наприклад, на решітці радіатора і капоті, потертості на порогах).

А ось пошкоджений бампер не смертельний. Побачивши його зламаним або тріснутим, ви можете вибити з продавця знижку, але це не привід відмовитися від покупки.

«Щоб визначити, чи були кустарні фарбування та шпаклівка, якими намагалися приховати сліди ДТП, автоексперти користуються товщиноміром. Прилад помітить те, що ви не визначите на око. У різних марок різна товщина заводської фарби, і завелика товщина ЛФП у певному місці вкаже, що це місце підфарбовували.

Перевірте дах, дверні отвори і центральні стійки (у різних деталей кузова різна товщина шарів, але на однакових деталях зліва і справа вона має бути ідентичною. Товщиномірам не можна довіряти на 100%, тому що «биту» машину могли перефарбувати якісно і приблизно таким самим шаром, що й на заводі. Зверніть також увагу на колісні арки, пороги, багажник і місце під гумовими ущільнювачами – там найчастіше з’являється іржа.

По салону можна зрозуміти, як власник ставився до машини: якщо він неохайний і захаращений, швидше за все, і з технічним обслуговуванням обходилися не надто педантично. Переконайтеся в наявності всіх належних ручок і кнопок. Перевірте роботу електроніки – клімат-контроль, освітлення салону, поворотники, стоп-сигнали. Легкі видимі пошкодження машини не повинні вас лякати. Після них машину можна без зусиль відновити до гарного стану, а виявлені дефекти стануть приводом для торгу.

Ідеальна чистота під капотом не означає нічого хорошого. Продавець, швидше за все, провів генеральне прибирання, щоб вам важче було визначити, де підтікає масло. А якщо там занадто брудно – значить, власник нечасто заглядає під капот, що може призвести до багатьох несправностей. Ідеальним буде звичний, помірно брудний стан.

Під час тест-драйву потрібно звернути увагу на те, як працюють гальма, чи не веде при цьому машину вбік. Якщо під час гальмування авто відхиляється від траєкторії руху, це може вказувати на невідрегульований розвал-розхил, деформацію геометрії кузова або різний знос гуми і гальмівних механізмів. Для тест-драйву радять обрати маршрут із нерівностями, щоб послухати ходову машини. Вас мають насторожити стуки, скрипи і будь-які сторонні звуки», – підсумував Антон Приймич.

Адвокат Вадим Володарський попередив, що навіть у сервісному центрі можуть «прогледіти» шахрайство. «Може бути таке, що експерти не помітять перебиті номера на автомобілі. Вони можуть цього не помітити, а потім раптом у процесі експлуатації поліцейські це виявляють. І з’ясовується, що дійсно перебиті. Чого можна не боятися, то це того, що щось буде не так по базі безпосередньо з транспортним засобом, з його реєстрацією: перш ніж оформляти купівлю-продаж, співробітники сервісного центру заходять у базу і дивляться, що на цю машину є», – розповів він.

Отже, як бачимо, купівля автомобіля – це складний процес, який потребує знань, практики та терпіння. Ну, і коштів, звичайно.

Як бачимо, «ідеальних» уживаних авто не буває. Але можемо зазначити наступне – у машини мав би бути один власник, адекватно мінімальний пробіг (десь біля 80-120 тис. кілометрів), сервісна книжка та два комплекти коліс і ключів. Плюс чиста юридична історія і минуле без серйозних ДТП.

Що стосується пошкоджень машини – вони будуть у будь-якому випадку, але треба порівнювати не їхню кількість, а їх вагу, адже кожен автомобіль – це сукупність факторів.

Будьте уважні і не купляйте одразу перше авто, яке потрапило вам на очі. Адже надійний і якісний автомобіль – запорука вашого життя та здоров’я. Завжди краще трохи переплатити, але бути впевненим, що у вас по дорозі не заглухне двигун або не відвалиться колесо.

Юрій КОПИНЕЦЬ