52385
10:24 2.042018

5 гривень за проїзд: чому підвищили тарифи і як ставляться до цього ужгородці

Життя 3530

Щоденно громадським транспортом в обласному центрі Закарпаття користуються тисячі людей. Більшості пасажирів не подобається не тільки дорога вартість проїзду, але й якість перевезень. Люди нарікають: автопарк старий, водії часто не дотримуються графіка, а в автобусах та маршрутках здебільшого брудно та некомфортно.

1

Утім ціни на громадський транспорт продовжують зростати. З 1 квітня в Ужгороді вартість проїзду автобусами міського сполучення становить 5 гривень для дорослих, 3 гривні – для школярів. Таке рішення прийняли на черговому засіданні виконавчого комітету.

Про необхідність збільшення ціни на громадський транспорт перевізники заговорили ще минулого року. «У грудні 2017 року до нас звернулися перевізники з проханням розглянути питання щодо підвищення тарифу. Оскільки з кожним роком дорожчають паливно-мастильні матеріали, змінилася тарифна годинна ставка водіїв, вартість мастил. Тобто є чинники, які дійсно впливають на те, що тариф має бути переглянуто. У нас є позитивний висновок від Антимонопольного комітету та Державної регуляторної служби», – зазначила на засіданні виконкому начальник управління економіки та стратегічного розвитку Ужгородської міської ради Ольга Травіна.

Від часу звернення перевізників вартість нового тарифу вираховували працівники відділу тарифної політики й енергоменеджменту управління економіки та стратегічного планування Ужгородської міськради за Методикою розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затвердженою відповідним наказом Мінтранспорту. Згідно з їхніми підрахунками, новий тариф зріс на гривню.

Несподіванкою також стала вартість проїзду для школярів. Якщо раніше при наявності учнівського квитка діти їздили безкоштовно, то тепер їм доведеться платити. Цей пункт виконком вніс додатково.

2

За словами представників міської влади, це питання виключно до уряду. 7 лютого Кабмін скасував постанову про 25% знижку на проїзд школярів.

«Чинним законодавством не передбачено будь-якої знижки на перевезення школярів. І тільки завдяки позиції міської влади та волі перевізників перевезення школярів у нашому місті буде здійснюватися зі знижкою. Діятиме вона під час навчального року: з 1 вересня до 1 червня», – пояснює начальник відділу транспорту, державних закупівель та зв’язку Ужгородської міської ради Петро Бобик.

Перевізники таким змінам раді, кажуть: запеклі дискусії щодо збільшення вартості проїзду в громадському транспорті точилися давно. Але тариф мали підіймати, бо для цього була низка об’єктивних факторів. Починаючи від зростання мінімальної зарплати до вартості паливно-мастильних матеріалів та нової ціни на запчастини.

«Попередній тариф у 4 гривні було затверджено 9 березня 2016 року. З того часу до лютого 2018 року інфляція досягла приблизно 30%, реальна зарплата населення за два роки зросла на 26,6%, – коментує ситуацію директор ПАТ «Ужгородське АТП» Володимир Козун. – Тоді в розрахунок вартості тарифу було закладено зарплату водія – 18,19 грн/год. роботи, вартість дизпалива – 16,79 грн/л, пропану – 7,99 грн/л, метану – 13,64 грн/куб. м. Зараз ціни становлять відповідно на дешевшій АЗС «БРСМ-нафта»: 25,59 грн/л, 12,69 грн/л, 17,89 грн/куб. м, зарплата водієві передбачається із розрахунку 46,50 грн за годину роботи. За 2017 рік із АТП звільнився 61 водій і було прийнято 38. Такої плинності кадрів ми ще не мали. Кількість водіїв за цей період зменшилася зі 177 до 152 осіб. Через це автобуси простоюють, вимушено зменшується кількість рейсів, погіршується якість послуг. Таке твориться і в інших перевізників. Теперішнє підвищення ціни дасть змогу призупинити негативні тенденції та почати оновлення автобусів на міських маршрутах».

Щоправда, такі аргументи перевізників викликали справжню хвилю обурення ужгородців. У соцмережах люди не перестають коментувати підрахунки, які оприлюднило «Ужгородське АТП». До прикладу, містяни не зовсім розуміють, як вираховувався рівень інфляції. Бо якщо виходити із сумарного індексу інфляції за два роки, з 2016-го по 2018-й, то становитиме вона не більше 25%, а не 30%, як заявляють в «Ужгородському АТП».

Сумніваються ужгородці також у тому, що тариф у чотири гривні не був надприбутковим, а зараз його підняття просто покриє інфляцію. Містяни у своїх коментарях звертають увагу й на те, що не зрозуміло, як вираховувався пасажиропотік. Адже автобуси та маршрутки завжди переповнені. Ще одне питання – компенсація за пільговиків. Оскільки Ужгородська міська рада справно компенсує кошти за пільговий проїзд автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування. І це при тому, що непоодинокими є випадки, коли пільговики мінімально оплачують хоча би гривню за проїзд.

3

Але як то кажуть, після бою кулаками не махають. Тим паче, що затвердженню нового тарифу передували відкриті громадські слухання, де кожен бажаючий мав змогу почути всі «за» і «проти» встановлення нового тарифу. Утім з’явилися на них переважно водії та представники перевізників. А ось простих громадян були одиниці. Тож не дивно, що більшістю голосів нову вартість перевезень таки підтримали.

«Тариф є абсолютно непрозорим. На громадських слуханнях нам не представили жодних цифр, як він вираховувався. Ми вимагали, аби перенесли слухання, поки Ужгородська міська рада не оприлюднить на офіційному сайті структуру тарифу. Людям важливо бачити наочно, з чого він складається. Якими є компенсації перевізникам, скільки в нас пенсіонерів, результати моніторингу пасажиропотоку, а також ким він здійснювався. Жодної інформації щодо цього ми не отримали. Хоча просили: ви оприлюднюєте дані – ми вивчаємо. І тоді можемо предметно дискутувати. Але ж ні! Жодних інтерактивних пояснень, жодних схем, графіків. Нам помахали якимись папірцями під носом, і більшістю голосів перевізники підтримали підняття тарифу, оскільки їх була більшість», – розповіла юрист Наталія Майстренко.

Загалом ужгородці не задоволені підняттям ціни за проїзд. Вважають 5 гривень зависокою ціною за таке обслуговування. Містяни в один голос повторюють: технічний стан транспорту залишає бажати кращого. А на грубі порушення графіка, перевантаження автобусів і маршруток та повну антисанітарію в салонах навіть нарікати втомилися.

У те, що підняття ціни щось змінить на краще, абсолютно не вірять. Єдина надія на комунальний транспорт. Нагадаємо, що в Ужгороді закупили 10 нових сучасних автобусів на загальну суму в 54 мільйони гривень. Вони мають з’явитися на вулицях міста вже цьогоріч у серпні. А ось чи стане комунальний транспорт альтернативою приватним перевізникам, покаже час…

Христина БІКЛЯН

telega
Підписуйся на наш телеграм канал!

Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.

Підписатися
Слідкуйте за нами у соцмережах